Sportovní „tryskáč“ Viper původně vznikl v 90. letech minulého století jako amatérský stroj poháněný tlačným pístovým motorem s mnohalistou vrtulí. Protože ale tvůrcům pořád chyběl tah, dospělo se v roce 2005 po několika přestavbách a zkouškách různých proudových motorů k provedení poháněnému motorem General Electric J85, se kterým byli už bratři Hanchetteové spokojeni. Aby ne, J85 pohání třeba lehký stíhací Northrop F-5 nebo bitevní Cessnu A-37 Dragonfly! Pokud nemáte cca 650 000 dolarů na zakoupení „dospělé“ stavebnice a volných 3500 hodin na stavbu, můžete to zkusit s naším ARF setem, jenž budete mít k letu připravený za dobu, kterou zabere nabití pohonného akumulátoru! Malý Viper sice nebude nadzvukový, ale na nějakých 150-170 km/h to vytáhnete bez problémů.
Polomaketa amerického sportovního proudového letadla z pěnového EPP poháněná dmychadlem o průměru 90 mm se střídavým motorem. Model je určen pro zkušenějšího pilota, který již spolehlivě zvládá létání s běžnými akrobatickými modely.
Trup modelu je zhotoven z pěnového EPP lisovaného do negativní formy. Dmychadlo o průměru 90 mm je umístěno v zadní části trupu; přístup k němu získáte po sejmutí krytu na spodní straně upevněného 2 šrouby. Dmychadlo pohání střídavý motor BL3541-1450 s regulátorem Hobbywing 80 Opto. Pro napájení palubní elektroniky je nainstalován UBEC stabilizátor napájení Hobbywing se zatížitelností 8 A. Elektronika a pohonný 6S LiPo akumulátor jsou uloženy v prostoru kabiny pod rozměrným odnímacím krytem. V zadní části kabiny je umístěna zapojovací deska elektroniky, do které jsou přivedeny kabely serv ocasních ploch, řízení příďové nohy a kabelové svazky od serv v polovinách křídla. Z desky jsou potom vyvedeny jednotlivé servokabely pro zapojení do vašeho přijímače. V přední části kabiny najdete elektronický sekvencér ovládající zatahování podvozku.
Dvoudílné křídlo s polosouměrným profilem a elegantními winglety spojované uhlíkovou trubkovou spojkou je rovněž z pěnového EPP. Křidélka a štěrbinové vztlakové klapky jsou ovládány krátkými přímými táhly s kulovými čepy dvěma páry serv upevněnými na snadno demontovatelné plastové krytky. Pod plastovými krytkami na náběžné hraně křídla jsou nainstalována LED poziční světla. Kabely všech serv a zatahovacího podvozku jsou pro jednoduchost svedeny do kabelového svazku zakončeného jedním multikonektorem, který se po upevnění křídla na trup zapojí do zapojovací desky v trupu.
Ocasní plochy jsou z pěnového EPP, k trupu se upevňují šrouby. Pro ovládání kormidel slouží serva umístěná v kýlovce resp. ve vodorovném stabilizátoru upevněná na snadno demontovatelné plastové krytky.
Podvozek je tříkolý elektrický zatahovací s odpruženými duralovými nohami. Kryty podvozku jsou ovládány zvláštními servy, činnost podvozku je řízena elektronickým sekvencérem zajišťujícím vpravdě maketové fungování: např. u hlavních noh v křídle se nejprve otevře kryt kola, poté se noha vysune nebo zasune a nakonec se opět uzavře kryt kola. Příďová noha je řízena zvláštním servem zapojeným do kanálu směrovky.
Všechna serva jsou digitální 9 g s kovovými převody.
Pro ovládání modelu budete potřebovat přinejmenším šestikanálovou RC soupravu – pokud model ponecháte ve výchozím provedení, kdy obě serva křidélek, klapek a polovin výškovky jsou zapojena (prostřednictvím zapojovací desky elektroniky) do jednoho kanálu přijímače. Pokud budete chtít zachovat nezávislé ovládání serv těchto funkcí, budete potřebovat aspoň devítikanálovou RC soupravu – a zapojovací desku v trupu pro tyto funkce nepoužijete.
Jako pohonný akumulátor budete potřebovat LiPo šestičlánek 22,2 V 5000 mAh se zatížitelností aspoň 30 C. Regulátor v modelu je opatřen konektorem EC5 (PELIKAN DANIEL #7956/7957).
ARF set obsahuje: Trup z pěnového EPP s nainstalovaným dmychadlem, střídavým motorem, regulátorem, UBEC stabilizátorem napájení, elektricky zatahovanou příďovou nohou a 2 servy, křídlo z EPP s nainstalovanými servy křidélek, klapek, elektricky zatahovaným podvozkem a 2 servy krytu podvozku, ocasní plochy z EPP s nainstalovanými servy, spojku křídla, sadu šroubů a návod.
Upozornění
Dle Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 ze dne 12. března 2019 o bezpilotních systémech a o provozovatelích bezpilotních systémů ze třetích zemí a Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel jsou provozovatelé a piloti bezpilotních létajících prostředků (klasické modely letadel, multikoptéry, drony), které mají hmotnost vyšší než 250 g nebo nesou kameru nebo jiný senzor schopný jakkoli zachycovat osobní údaje, povinni se registrovat (v ČR u Úřadu pro civilní letectví). Další informace najdete zde: Registrace provozovatelů a pilotů dronů
Rozpětí [mm] | 1450 |
Délka [mm] | 1274 |
Hmotnost [g] | 3050 |
Plocha křídla [dm2] | 32 |
Ovládané funkce | S,V(2),K(2),M,P(3),F(2),Příďová noha |
Náročnost stavby | S1 |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Pohon a RC vybavení:
Motor | *BL3541-1450 |
Regulátor | *střídavý Hobbywing 80A Opto |
Dmychadlo | *90 mm, 11 listů |
Akumulátor | FOXY G2 22,2 V 5000 mAh |
Serva | *11x mikro S009 digitální |
RC souprava | min. 6 kanálů |
*) Součást ARF setu |