Motorový torpédový člun PT-109 patřil do třídy ELCO (podle loděnice Electric Launch Co., která postavila 326 člunů tohoto typu). PT-109 byl dlouhý 80 stop (24,4 m), výzbroj tvořila čtveřice torpédometů pro standardní 533 mm torpéda na bocích, dva dvojité kulomety Browning 12,7 mm na vpravo na přídi a vlevo na středoboku (dle polohy kulometných dvojčat na první pohled odlišíte čluny ELCO a Higgins) a 20 mm kanon na zádi.
PT-109 se proslavil jako plavidlo poručíka J. F. Kennedyho – budoucího prezidenta USA – který převzal jeho velení 14. dubna 1943. V noci na 2. srpna 1943 se PT-109 účastnil akce skupiny amerických torpédových člunů, která se v Blackettově úžině u ostrova Nová Georgie v Šalamounově souostroví pokusila překvapit japonské torpédoborce zásobující odříznuté japonské posátky. Překvapení se ale konalo naopak – torpédoborec Amagiri taranoval PT-109 vyčkávající v inkoustové tmě bezměsíčné noci. Překvapení určitě napomohlo to, že PT-109 nebyl vybaven radarem. Ačkoliv někteří Kennedyho nadřízení uvažovali o vyšetřování a potrestání, mladý poručík svoji čest a přeživší členy posádky zachránil velmi rozhodným a veskrze hrdinským jednáním v následujících dnech – třeba těžce zraněného strojníka nehybně se vznášejícího v plovací vestě táhl k ostrovu vzdálenému čtyři námořní míle v improvizovaném postroji, který při plavání držel v zubech.
Stavebnice hlídkového člunu v rozsypu pro pohon elektromotorem řady 500 pro mírně pokročilé stavitele. Díky vysokému předpracování většiny dílů není stavba nijak zvlášť náročná na zručnost a dílenské vybavení - ale samozřejmě pečlivá a trpělivá práce je v lodním stavitelství nezbytná pro dosažení dobrého výsledku. Pro lepení budete potřebovat střední vteřinové lepidlo, epoxyd a lepidlo pro lepení plastikových modelů. Vlastní stavba probíhá dle třípohledového výkresu ve skutečné velikosti zachycujícího vnější vzhled lodi. Jednotlivé stavební kroky se provádějí dle perspektivních výkresů zobrazujících detailně konstrukci dané části lodi, vybrané klíčové kroky a zhotovování doplňků jako jsou třeba zábradlí usnadňují předtištěné šablony v měřítku 1:1. Pro konečný barevný finiš budou vzhledem k celkem malým rozměrům lodi vyhovovat barvy na plastikové kity.
Trup má kostru z předseknutých dílů z topolové a březové překližky, z téhož materiálu je i paluba a nástavba. Obšívka trupu je tvořena díly předseknutými z mikropěnového PVC.
Maketové doplňky jsou tvořeny škálou dílů z drátu, odlévaných z bílého kovu, ze dřeva a plastů. Pokud budete mít dostatek chuti a vytrvalosti, můžete model dále vylepšovat např. doplněním funkčního osvětlení atd. Je jen na vás, jak si dáte na své práci záležet...
Pro pohon lodi ve zjednodušeném provedení slouží elektromotor řady 500 napájený ze šestičlánkového NiMH nebo NiCd akumulátoru (vhodný je např. šestičlánek pro RC auta 1:10). Lodní hřídel s pouzdrem a spojkou je rovněž třeba dokoupit - velmi vhodné jsou kompaktní hřídele s přímou spojkou a přírubou pro upevnění motoru. Pro dlouhé plavby při používání akumulátorů s velkou kapacitou doporučujeme doplnit vodní chlazení motoru.
Pokud budete ale chtít přísně maketové provedení, je třeba instalovat trojici pohonných jednotek – skutečný PT-109 byl poháněn třemi leteckými motory.
Pro ovládání lodi postačí jakákoliv aspoň dvoukanálová RC souprava, obousměrný elektronický regulátor otáček aspoň 30A (dle motoru) a jedno standardní servo pro kormidlo.
Stavebnice obsahuje: předseknuté překližkové díly, desky z mikropěnového PVC s předseknutými díly, lipové a plastové nosníky a tyčinky, odlévané kovové díly a další maketové příslušenství, sadu samolepek, výkres lodi v měřítku 1:1, obrázkový návod ke stavbě.
Délka [mm] | 838 |
Šířka [mm] | 229 |
Výška [mm] | 265 |
Ovládané funkce | M,LK |
Náročnost stavby | S2,S3 |
Náročnost pilotáže | P1 |
Doporučený pohon a RC vybavení:
Motor | Speed 600 7,2V (s vodním chlazením) |
Regulátor | Graupner #2880 NAVY V30R |
Lodní šroub | 3-listý 30 mm #2308.30 |
Akumulátor | Nosram 7,2 V 2200 mAh NiMH |
Serva | 1x HS-311 |
RC souprava | min. 2 kanály |