To, co pro automobilovou dopravu představoval Ford T, pro sportovní letectví představuje Piper J-3 Cub. Samozřejmě je tu zásadní rozdíl: Mr. Ford říkával: "Ford T můžete mít v jakékoliv barvě, pokud je to černá," zatímco motto Mr. Pipera bylo: "Piper Cub můžete mít v jakékoliv barvě, pokud je to žlutá." Od roku 1937 do vstupu USA do války se vyrobilo přes 3000 kusů J-3, s příchodem vojenských objednávek, pro něž bylo nutné žlutou zaměnit za olivovou, se tempo výroby zvýšilo na jeden L-4 Grasshoper (jak znělo armádní označení) každých 20 minut. A stovky jich létají dodnes...
Našeho nového Pipera – pro změnu v elegantním červeno–bílém zbarvení - z takřka nezničitelného pěnového EPO na obloze díky rozpětí 1400 mm určitě nepřehlédnete, ale určitě vás potěší i při pohledu zblízka. Máme tu prosklenou kabinu (včetně "střešního okna") s palubní deskou a soustředěně se tvářící figurínou pilota, propracovaný odpružený podvozek a křídlo s charakteristickými vzpěrami. A kromě kolového podvozku ve stavebnici najdete i sadu plováků! Velké rozměry, atraktivní vzhled, maketové detaily, příjemné letové vlastnosti - prostě ideální rekreační model pro každého, kdo už zvládnul pilotáž školních modelů, jako jsou Pioneer, Beta 1400, Alpha 1500...
Trup modelu z pěnového EPO je dodáván s namontovaným střídavým motorem s rotačním pláštěm C3536-850, s osazeným 40A střídavým regulátorem a servy směrovky a výškovky. Ve spodní části trupu se nachází prostor pro akumulátory snadno přístupný díky odnímatelné plastové krytce. Pro Pipera budete potřebovat Lipo tříčlánky 2200 mAh se zatížitelností 25C. Plastový motorový kryt je snímatelný, upevněný šrouby po stranách.
Ocasní plochy z EPO se upevňují k trupu pomocí šroubů. Serva směrovky a výškovky jsou uložena na bocích v ocasní části trupu.
Křídlo rovněž z pěnového EPO s modifikovaným profilem Clark-Y je dvoudílné, spojované trubkovou uhlíkovou spojkou. K trupu se obě poloviny upevňují vpředu a vzadu 2 šrouby. Křidélka jsou ovládána dvěma servy uloženými v křídle s krátkými přímými drátovými táhly. Před připojením táhel doporučujeme kormidla "rozpohybovat" opakovaným opatrným vychylováním nahoru a dolů resp. vlevo a vpravo.
Dvoukolový podvozek s ovládanou ostruhou je drátový, s plastovými maketovými kryty doplňky. Ovládána jsou křidélka, směrovka (se spřaženou ostruhou), výškovka a otáčky motoru.
Plováky jsou z pěnového EPO s drátovými vzpěrami; levý plovák je opatřen vodním kormidlem, které ovládá zvláštní servo uložené uvnitř. Při pojíždění, vzletu i přistání na vodě je opravdu oceníte!
K ovládání modelu budete potřebovat přinejmenším čtyřkanálovou, ale raději aspoň pětikanálovou RC soupravu, která umožňuje nezávislé ovládání a nastavování serv křidélek. V tom případě můžete nastavit diferenciaci výchylek křidélek; pro začátek doporučujeme 10-20% - tj. výchylka křidélka dolů je poněkud menší ve srovnání s výchylkou nahoru. Tímto způsobem se zpříjemní ovládání modelu, který bude mít menší tendenci vyplavávat ze zatáčky. Podobného účinku můžete dosáhnout i pomocí mixu křidélka-směrovka, popř. lze kombinovat obojí - s mixem křidélka-směrovka "podchytíte" úvodní přechod do zatáčky, diferenciace vylepší vlastní průlet zatáčkou.
Piper Cub je určen pro mírně pokročilé modeláře. Model, jakožto polomaketa sportovního "bednovitého" hornoplošníku, vás seznámí s některými vlastnostmi, které jsou pro podobné stroje typické - bude po vás požadováno správné koordinované ovládání modelu směrovkou, křidélky i výškovkou. Tuto zkušenost "jako když najdete" nejpozději hned poté, co se pustíte do létání se svým prvním akrobatickým modelem nebo (polo)maketou jakéhokoliv druhu. Hezky si zvykejte, že knyply na vysílači nejsou pro ozdobu, ale na to, aby se správným způsobem a ve správnou chvíli používaly. Je to od nás kruté, ale později nám za to budete vděční. Jeho doménou je samozřejmě klidné poletování, které dá vám i kolegům na letišti dost času na vychutnání legendární "piperovské" tvary, ale po menším "rozjetí" spolehlivě zvládá přemet, souvratové zatáčky a sudový výkrut. Prostě sportovní hornoplošník, jak má být!
ARF set obsahuje: hotový model se střídavým motorem, dvoulistou vrtulí, regulátorem otáček a 5 servy, sadu kolového podvozku, sadu plováků se vzpěrami, sadu drobného příslušenství a návod.
Upozornění
Dle Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 ze dne 12. března 2019 o bezpilotních systémech a o provozovatelích bezpilotních systémů ze třetích zemí a Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel jsou provozovatelé a piloti bezpilotních létajících prostředků (klasické modely letadel, multikoptéry, drony), které mají hmotnost vyšší než 250 g nebo nesou kameru nebo jiný senzor schopný jakkoli zachycovat osobní údaje, povinni se registrovat (v ČR u Úřadu pro civilní letectví). Další informace najdete zde: Registrace provozovatelů a pilotů dronů
Rozpětí [mm] | 1400 |
Délka [mm] | 900 |
Hmotnost [g] | 1320 |
Plocha křídla [dm2] | 28 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M |
Náročnost stavby | S1 |
Náročnost pilotáže | P2 |
Pohon a RC vybavení:
Motor | *C3536-KV850 |
Regulátor | *střídavý 40A |
Vrtule | *11x7" |
Akumulátor | RAY G4 11,1 V 2200 mAh |
Serva | *5x mikro (z toho 1x vodní kormidlo v plováku) |
RC souprava | min. 4 kanály |
*) Součást ARF setu |